Štrumpfeta i seksizam

Štrumpfovi su nedavno već bili meta napada sociologa, što je odjeknulo u raznim medijima. No, ovoga puta imamo kritiku, točnije osvrt na jedan aspekt Štrumpfova koji je usko povezan sa današnjom situacijom i nedavno izašlim filmom Štrumpfovi 3D. Poveznicu marketinga, vizualne sociologije te seksističkih vrijednosti koje se mogu iščitati u jednom bezazlenom animiranom uratku za djecu u 2011. godini zanimljivo je analizirao sociolog Philip N. Cohen .

U svom najnovijem zapisu na ”Sociological Images” blogu Cohen započinje raspravu sa jednim svakidašnjimmarketinškim trikom i ponudom koju vide oni koji su navikli često posjećivati McDonalds. Naravno, zajedno sa svakim filmskim naslovom koji cilja na ozbiljniji komercijalni uspjeh, isprepletenost sa drugim proizvodima popularne kulture je neminovna.

Newell, potpredsjednik McDonaldsa i globalni šef branda koji je u detalje objasnio funkciju novog Smurfs Happ Meala:

”McDonald’s uvijek cilja da bude pozitivan uzor svoj djeci i da im čini dobro.Smurfs Happy Meal program nudi visoku kvalitetu hrane, zabavne igračke i primamljivi digitalni sadržaj koji promovira važne poruke u svezi očuvanja okoliša.”

Prema novom filmu “Svaki Štrumpf je predstavljen sa imenom sukladno njegovom zanimanju ili najizraženijoj osobnoj karakteristici..Farmer, Pekar (Baker), Ličilac(Painter)” Na omotu jasno piše: ‘‘Saznaj svoj talent i i nađi svoje Štrumpf ime”

”I cure su dobivale muške Štrumpfove sa zanimanjima, što mi je bilo užasno interesantno budući da me radnik za šankom pitao za koga je Happy Meal- za dječaka ili djevojčicu..Onda sam pogledao likove na kutiji”, navodi Cohen i pokazuje nam sliku:

”Tada se zapitah koji je to  poseban Štrumpfetin talent da se ona, jedini ženski Štrumpf zbog toga-zove Štrumpfeta.”-nastavlja Cohen te se prebacuje na razradu teme aplicirajući svoje uvide i na stanje u cjelokupnoj filmskoj industriji, barem onoj Hollywoodskoj. No, ubrzo se opet vraća na ”Štrumpfastičan” primjer.

”Zar ne zvuči i nevjerojatno da popularan dječji film, koji je zaradio više od 75 milijuna dolara u prva dva tjedna može biti tako očito i otvoreno seksistički? . Prije nego što ste trepnuli, producenti pretvore jedinog ženskog lika u glavni promotivni aparat koji, sjetite se, ima za cilj da bude pozitivan uzor djeci i pretvori ga u odrasli seks simbol kojeg glumi Katy Perry.”-piše Cohen

 

POSTOJI LI SEKSIZAM UOPĆE KAO RIJEČ DANAS?

Zapravo, seksizam je prije  bio jako česta riječ. Prema Google Ngrams bazi podataka digitaliziranih knjiga ”seksizam” je bio češća riječ nego ”slanina” u devedesetima (možete se sami igrati s time ovdje)


Prema Cohenu,  seksizam se povukao iz jezika i dječje stvari su postale besramno rodno i spolno segregirane, više nego ikad prije. Cohen tvrdi da je ovo  stanje barem djelomično rezultat onoga što vidite u obliku zelene crte u slici iznad-Backlash (usporavanje, protivljenje) protiv feminizma (i anti-rasizma) koji je učinio iste manje ugodnima i manje željenima da rade ”frku oko seksizma” od toga da cure tretiraju na ovakav način sa proizvodima kao što su štrumpfovi.

http://susanfaludi.com/backlash.html
Na kraju Cohen navodi:

P.S. I haven’t seen the movie. Please tell me it has a hidden feminist message I haven’t heard about.

 

Translated by/preveo:Zlatko Bukač

Copyrights belong to http://thesocietypages.org/socimages/ (izvor:http://thesocietypages.org/socimages/)

 

Štrumpfeta i seksizam

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll to top