Postoji li proizvod koji nećemo rodno kategorizirati?

Svi smo svjesni činjenice kako pojedini proizvodi ciljaju na određenu rodnu grupu, bilo da se radi o šamponima, gelovima za tuširanje, ukratko većinom kozmetičkim proizvodima. No što kada se počnu reklamirati proizvodi koji su namijenjeni samo ženama ili muškarcima, iako te proizvode koriste obje rodne grupe, a među njima nema razlike?
Sedmero čitatelja/ica na stranicama thesocietypages.org, obratilo je pozornost uredništvu na kemijske olovke marke Bic koje su namijenjeni „njoj“ i koje već neko vrijeme zaokupljaju njihove misli. Stoga je autorica Gwen Sharp odlučila u jednom članku zaokružiti one proizvode kod kojih je napravljena verzija za muškarce i verzija za žene. Prvo mjesto zauzima već spomenuta Bic kemijska olovka dizajnirana posebno za žene i njihove potrebe, što po svemu sudeći uključuje ružičastu i ljubičastu boju koja „lako klizi“ i ima posebnu „glatkoću“:

Autorica naglašava kako se kemijske olovke prodaju na Amazonu i kako su do sada inspirirale veliki broj rasprava vezanih uz temu roda, a neki od njih napisali su i kritike vezane uz spomenuti proizvod i njegovo pakiranje. Internetska stranica Buzzfeed, koja objavljuje šaljive i podrugljive vijesti, objavila je nekoliko tih kritika, koje među ostalima, predstavljaju vrhunac toga na koji način internet marketing može pomoći pojedinim tvrtkama, ali istovremeno i otvara nove mogućnosti na koji se javnost može požaliti i/ili ismijati proizvode na direktan, neposredan način, koji može privući i ostale da reagiraju slično – puno brži način negoli nekada, kada ste svoje pritužbe morali pisati u obliku pisma i slati ih tvrtkama:

Nije za muške ruke
Kupio sam ovu kemijsku olovku (greškom očito) kako bih pisao svoja svakodnevna izvješća o emocijama stabala tijekom svog radnog dana kao drvosječa. Ne valja. Izmiče iz mojih grubih, čvorastih prstiju poput paučne niti koja se spušta na zemlju između dva ogromna debla sekvoje.

 

Rasprava o prikladnosti ružičaste kemijske olovke
Molim, što je to „kemijska olovka“? Sviđa mi se zato što je tako ružičasta, ali sam neuka po pitanju njene praktične uporabe. Otac mi je rekao da ne postavljam pitanja jer to uzrokuje bore i da nastavim vježbati svoj šarmantni hihot kako bih jednoga dana mogla zavesti nekog kneza – ali ne mogu pomoći svojoj znatiželji zbog nježne ružičaste boje ovog rariteta. Mogu samo pretpostaviti da je zato što je ružičasta, namijenjena ženskoj upotrebi. Ja sam žena, stoga bih možda i ja trebala posjedovati ovu ružičastu takozvanu kemijsku olovku?

 

Hvala bogu da ne moram više koristiti one neudobne kemijske olovke
Hvala bogu da je netko primijetio da se već godinama žene bore s uporabom kemijskih olovki. Koja je svrha toga da imamo pravo glasa kada su obične kemijske olovke do sada jednostavno bile previše neudobne i preteške i s kojima smo se borile s našim majušnim, porculanskim rukicama? Stoga možete zamisliti moje oduševljenje kada sam napokon doznala da je mojim danima prožetim pokušajima da oslonim svoju običnu, nerodnu BIC kemijsku olovku s obje ruke odbrojeno.

Gwen Sharp poručuje dečkima da se ne brinu jer postoje proizvodi namijenjeni samo njima. Jedan čitatelj zadovoljno izvještava kako od sada postoji i sušilo za kosu samo za muškarce koje se zove Man Groomer. Nakon svih ovih godina tijekom kojih su se muškarci nadali da postoji način na koji bi mogli brzo osušiti svoju kosu kao što čine žene, sada postoji rješenje:

Dalje u članku, govori se o marki Planters, koja sada nudi među svojim proizvodima i konzerve miješanih orašastih plodova koji su posebno odabrani da podupiru zdravlje muškaraca. Očito žene mogu jesti bademe, kikirikije i pistacije odvojeno, ali kada se oni kombiniraju, tvore magičnu hranu za muškarce koja je namijenjena specijalnim muškim potrebama za proteinima, vitaminima, mineralima i vlaknima:

U ostalim rodno različitim proizvodima, autorica spominje maske za lice koje se prodaju na Tajvanu. Maske su različitih veličina, ali umjesto da su predstavljene tržištu kao velike ili srednje veličine, ta razlika u veličini je prezentirana i povezana s rodom. Maske se razlikuju po boji, po osobi koja ih predstavlja na kutiji proizvoda, a ružičasto pakiranje ima čak i srcoliku rupu kroz koju možeš osjetiti materijal maske:

Slično tome, jedan od čitatelja je autorici obratio pozornost na muško-žensku verziju jednokratnih kabanica koje se prodaju u Helsinkiju, u Finskoj, prilikom čega nije mogao primijetiti nikakvu razliku između tih proizvoda osim boje na pakiranju i jezičnog izražaja (miesten = muška, naisten = ženska) koji ih rodno razlikuje:

I na kraju, jedna čitateljica je istaknula primjer rodnog lubrikanta. Potpuno isti proizvod pod nazivom „Tush Eze“ je ružičast i prikazuje ženu, a „Anal Eze“ u plavoj bočici prikazuje muškarca:

Ovakvi primjeri rodno različitih proizvoda više nisu rijetkost. Svjesni smo svakodnevnih bombardiranja proizvodima kod kojih ne postoji razlika u imenu ili sastavu, ali je naglašeno da su namijenjeni samo muškarcima ili samo ženama. Tako imamo i primjer Labella namijenjenog muškarcima koji je nedavno došao i na naša tržišta. Vjerojatno zato jer od 41 vrste Labella koje postoje, nijedno nije bilo podobno za muškarce:

Autorica: Gwen Sharp
Izvor: http://thesocietypages.org/socimages/2012/08/28/is-there-any-product-we-wont-gender-hint-no/
Prevela: Petra Kupsjak

Leave a Reply