Sociološka razmišljanja o Sumraku

Tanya Erzen, asistentica na katedri komparativnih religijskih studija na Ohio State University, u ovom članku bavi se fandomom i fanovima, a popularne Sumrak filmove uzima kao primjer kroz koji pokazuje kako sociološki razmišljati o ovom suvremenom fenomenu.
Erzen je intervjuirala i anketirala fanove Sumraka, a često bi dobila i kontradiktorne odgovore. Primjerice, u jednom od intervjua, tinejdžerica koja je fan serije Sumrak objašnjava da Edwarda Cullena, mračnog i prelijepog vampira, smatra kontrolirajućim, jezivim i čak nasilnim u svojoj vezi s Bellom, ljudskom srednjoškolskom djevojkom u koju je strasno zaljubljen. Dok kritizira Bellinu i Edwardovu burnu vezu, ona istovremeno nosi bedž na jakni s tekstom: „Edward može slomiti moj naslon od kreveta, gristi moj jastuk i napraviti modrice na tijelu bilo kada“. Ovo je referenca na dio priče kada se Bella budi, pokrivena plavo-crnim modricama na medenom mjesecu. Krevet je razbijen u komadiće, a svuda po sobi je perje iz jastuka koji je Edward grizao.

Erzen navodi da se prilikom rada s fanovima Sumraka kroz online ankete, intervjue i promatranje sa sudjelovanjem, istaknulo jedno od središnjih pitanja, a to je način razumijevanja prakse fanova i prividne kontradikcije iz gornjeg scenarija. Koje kategorije omogućuju sociološko istraživanje fanova?

Tko je fan? Henry Jenkins smatra da se fanom postaje prevođenjem svog čitanja ili gledanja u neki tip kulturne aktivnosti, dijeljenjem osjećaja i razmišljanja o sadržaju knjige, filma, sportskog ili televizijskog događaja s prijateljima/icama te pridruživanjem zajednici drugih fanova koji dijele zajednički interes. Fandomi zasigurno nisu monolitične zajednice. Konstantno se mijenjaju i prilagođavaju. Fanovi su također nomadi i prelaze iz jedne vrste odanosti u drugu. Jedan način razmišljanja o fandomima je kao o borbi za interpretacijom među fanovima, tekstovima i postupcima koji se neprestano ponovno oblikuju i osporavaju.

Fandomi kao subverzivni ili normativni? Istraživači fandomova opetovano se zapituju jesu li fanovi subverzivni ili jednostavno utvrđuju društvene norme o rodu, seksualnosti, rasi i drugim identitetima koji su status quo. U Sumraku, kulturne skripte o rodu, seksualnosti, vezama i romansi su zbunjujuća mješavina: Edward je i nepovratno romantičan i jeziva uhoda. Bella je heroina i drhtava dama u nevolji. Seks ili njegov nedostatak priziva eru kavalirštine, a može vas i ubiti. Vampirska obitelj Cullen je uzorna obitelj vampira, ali su istovremeno narcisoidni i materijalisti. Fanovi istodobno utvrđuju i pružaju otpor ovim širim kulturnim porukama kada razgovaraju o knjigama. Sumrak je uvjerljiv jer njegove kontradiktorne strukture daju nešto svima. Djevojke ga vide kao osnažujućeg, antifeminističkog, kao zabranjeno voće i mjesto pripadanja.

Fandom kao konzumerska praksa: Fanovi Sumraka imaginativno se uključuju u seriju pisanjem fan fikcije (od kojih je jedna postala bestseller Pedeset nijansi sive), organiziranjem književnih Sumrak simpozija i stvaranjem ogromnih labirinta od kukuruza s licima likova. Mnoge od ovih praksi čine se lociranim izvan komercijalnog konteksta. Ili možda nisu? Kako fanovi koriste mnogobrojne oblike medija kako bi prikazali svoju privrženost objektima svojeg fandoma, razlika između proizvođača i potrošača više nije jasna. Erozija razlika između popularne i visoke kulture, promjenjiva veza između fizičkih i virtualnih prostora, socijalne interakcije koje se u njima odvijaju i načini na koji proizlaze identiteti kroz potrošnju i proizvodnju znače da su niche mediji počeli ulaziti u mainstream. Sumrak franšiza, milijunski pothvat koji kapitalizira na djeci, tinejdžerima i starijim ženama, koji su očarani serijom, nerazdvojiva je od ovih drugih oblika kulturne proizvodnje povezane s fanovima.

Zajednica i pripadanje: Fanovi sudjeluju u virtualnim i stvarnim zajednicama bez obzira jesu li članovi/ce sami ili pripadaju velikoj konvenciji. Značke, majice, vampirske leće i tetovaže postale su znak raspoznavanja afilijacije koja ih veže u širu zajednicu s kojom dijele ukus. Ples na vampirskim balovima pruža fanovima oblik kolektivne svijesti, koncept Emila Durkheima zajedničke, pojačane reakcije kada grupa ljudi doživljava nešto zajedno što ih uzvišava od svakidašnjeg i privremeno ih pomiče u drugačiji prostor i vrijeme. Oni ovdje trenutačno transcendiraju obične živote u društvu drugih. Često se u ovakvim trenutcima prelaze, suspendiraju i preokreću aspekti društvenih normi.

Zajednica fandoma nudi pripadnost, prijateljstvo, prepoznavanje i ponekad način zarađivanja za život. Djevojka koja je agorafobična i rijetko izlazi iz kuće ima tisuće prijatelja/ica na Facebook stranici koju vodi. Ove veze magle razliku između online i „stvarnog“ života. Jedna pokretačica stranice za fanove govorila je o susretu s osobom koju je samo poznavala online. „Dođeš tamo i to je poput – Oh, nisam te vidjela sto… Zapravo, nisam te nikad vidjela! – ali se jednostavno ne osjećaš tako jer ste razgovarali tako puno puta.“

Transformacija sebe: Kako se identiteti predstavljaju online i licem-u-lice? Kada djevojka promijeni svoj izgled sa žutim vampirskim kontaktnim lećama ili tetovira svoje tijelo s paragrafima iz knjiga i filmova, ona eksperimentira sa svojim identitetom. Fanovi Sumraka uključuju se u knjige i filmove na organske načine koji se opiru logičkim ograničenjima, magleći granicu između stvarnog života i natprirodnog. Na obilasku Forksa, mjesta odvijanja radnje u seriji, fanovi i žitelji grada uključili su se u prešutni uzajamni dogovor kako bi omogućili kratkotrajno spajanje stvarnog i fantastičnog. Ovdje se zafrkavaju o tome je li neprobojna zavjesa zelene šume skriva vampire i vukodlake i oko toga je li hučanje s trkališta u blizini zapravo bitka između vukova i vampira. U ovim interakcijama, fanovi privremeno transcendiraju rigidnost društvenih očekivanja ponašanja i postaju netko izuzetan.

Socijalna uključenost: Znanstvenici su definirali neke fandome kao sudjelujuće kulture kako bi opisali način na koji socijalne veze i podijeljena iskustva fandoma uključuju fanove u druga civilna i politička pitanja, stvaraju putanju od fandoma popularnih medija do političke uključenosti. Iz opsesije fanova Harrya Pottera proizašao je Harry Potter Alliance, organizacija s misijom pozivanja na vrijednosti Harrya Pottera kako bi potaknula društvene promjene putem Dumbledorove vojske. Twilight Moms, stranica za fanove za žene, organizira konvencije koje idu na korist Alex’s lemonade stand, dobrotvornoj organizaciji za oboljele od raka. Međutim, ideja povezivanja i organiziranja fanova Sumraka koji bi se okupili oko tema iz knjiga o društvenoj pravdi, nisu se materijalizirale. Fanovi Harrya Pottera nose se s pitanjem kroz paralele s knjigom, identificiraju s likovima i okružuju se istomišljenicima. Pored dobrotvornih bejzbol utakmica, teme knjiga Sumraka poput romantične ljubavi s vampirom, opiru se ovakvom tipu politički angažirane identifikacije.

Autorica: Tanya Erzen
Prevela: Marija Šarić
Izvor: http://www.everydaysociologyblog.com/2012/11/thinking-sociologically-about-twilight.html

Leave a Reply